Home
Śladami naszej historii- wycieczka na południe Polski
Wpisany przez Jolanta Borysewicz

W dn. 15-18.04.2009 r. kl. Ic integracyjna i kl. Id uczestniczyły w czterodniowej wycieczce na południe Polski. Opiekowały się nimi Jolanta Borysewicz- organizator wyjazdu, Ewa Sobolewska i Anna Pawlowska.

Pierwszego dnia, poza podróżą do miejsca noclegu w Załęczu Wielkim koło Wielunia, zrobiliśmy sobie przerwę w Warszawie. Uczniowie przeszli ulicą Krakowskie Przedmieście, odwiedzili kościół Św. Krzyża, oddali hołd nieznanemu żołnierzowi i pospacerowali po Starówce.

Miejsce noclegu to zadbana baza ZHP pod nazwa "Nadwarciański Gród". Las, płynąca obok Warta, dobre warunki noclegowe i smaczne jedzenie sprawiły, że czuliśmy się tu bardzo dobrze.

Drugi dzień spędziliśmy na zwiedzaniu Wrocławia. Przede wszystkim- Panorama Racławicka. Zachwyciła wszystkich. Żałowaliśmy, że tak krótko (ledwie pół godziny) możemy ją ogladać. Później Muzeum Narodowe i Ostrów Tumski, przecudny Ogród Botaniczny (wspaniałe magnolie) i wrocławskie Stare MIasto. Wiele odnóg Odry i przerzuconych przez nie ponad sto mostów. Miejsce o naprawde niezwykłej atmosferze.

Kolejnego dnia zwiedzaliśmy stare miasto i muzeum w Wieluniu. Nie wszyscy wiedzą, że to właśnie tu spadły pierwsze bomby 1 wrzesnia 1939 o 4.40 burząc znaczna część zabudowań. Obok w Ożarowie obejrzeliśmy zachowany dworek szlachecki z Muzeum Wnętrz Dworskich- dwór bardzo nietypowy, bo zbudowany w stylu alkierzowym. Następnie ruszyliśmy w kierunku Krakowa. Przystanek w podróży zaplanowaliśmy w Częstochowie.

Owiedziliśmy Jasną Górę i Kaplicę Matki Boskiej Częstochowskiej. Oczywiście odbyliśmy spacer wzdłuż wałów obronnych klasztoru, obejrzeliśmy drogę krzyżową i pamiatki po słynnej obronie sanktuarium w czasie "potopu " szwedzkiego. Jeszcze tylko zakup pamiątek i w dalsza drogę- do Krakowa.

Dotarliśmy tu na nocleg przy ul. Św. Gertrudy, tuż w sąsiedztwie Wawelu. Po kolacji udaliśmy się na wieczorny spacer po dzielnicy Kazimierz i wzdłuż Wisły do smoczej jamy. Smok przywitał nas zionąc ogniem, co w ciemności zrobiło niesamowite wrażenie.

Rano znów zwiedzanie: Wawel- katedra (groby władców i wielkich Polaków), dziedziniec, potem- Uniwersytet Jagielloński- Collegium Maius, Kościól Mariacki- obejrzeliśmy otwrcie słynnego Ołtarza Mariackiego. Wreszcie karkowski Rynek i Sukiennice, ul. Floriańska z bramą i fragmentami barbakanu. Zobaczyliśmy tez "papieskie" okno. A potem- znów czas na pamiatki, zdjęcia i niestety... powrót do domu, do codzienności.

Cały czas towarzyszyła nam piękna, słoneczna pogoda, przyroda znacznie bardziej rozwinieta niż w naszym regionie. Świetnie się bawiliśmy. dużo się nauczyliśmy- także zasad wspólnego spędzania bezpiecznie czasu. Już planujemy następne wyjazdy.