Home
Wycieczka do Trójmiasta
Wpisany przez Beata Tomaszewska

W dn.17-19.05.2017r. uczniowie naszej szkoły przebywali na wycieczce w  Trójmieście.

W środę rano wyjechaliśmy do Gdańska i już w godzinach popołudniowych mogliśmy podziwiać zabytki tego niezwykłego miejsca, o których opowiadała nam pani przewodnik.

Najbardziej malownicze są  ulica Długa i Długi Targ, które tworzą  Trakt Królewski. Biegną prostopadle do Motławy od Złotej Bramy do Zielonej Bramy. Mieszkali tu najzamożniejsi patrycjusze gdańscy, burmistrzowie, bogaci kupcy i niemal każda kamienica ma swoją własną ciekawą historię. Najstarsze zachowane domy powstały już w średniowieczu, ale większość zabudowy pochodzi z czasów nowożytnych. Przy Długim Targu wznoszą się najważniejsze świeckie budowle Głównego Miasta: Ratusz Głównego Miasta i Dwór Artusa. W dalszej kolejności obejrzeliśmy Bazylikę Mariacką (Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny)  zwaną "koroną miasta Gdańska", największą ceglaną, gotycką świątynię w Europie, której budowa trwała przez 159 lat. Nie mogliśmy również pominąć fontanny Neptuna oraz słynnego Żurawia. Udało nam się również obejrzeć  figurę „panienki z okienka”, która wygląda codziennie do przechodniów z małego okna jednej z kamienic. W godzinach wieczornych przejechaliśmy do ośrodka wypoczynkowego, skąd wyruszyliśmy na spacer nad Morze Bałtyckie. Niektórzy odważyli się na chodzenie na bosaka po plaży i nie zniechęciła ich nawet zimna woda.

Kolejny dzień również obfitował w atrakcje, ponieważ najpierw zwiedzaliśmy Westerplatte, który jest półwyspem w Gdańsku. W tym miejscu w latach 1926 - 1939 działała wojskowa składnica tranzytowa. Jej wrześniowa obrona w 1939 roku stała się jednym z najważniejszych i najlepiej znanych symboli oporu Polski przeciwko najazdowi hitlerowców, gdyż to właśnie tutaj dnia 1 września 1939 roku o godzinie 4:45 rozpoczął się hitlerowski atak na nasz kraj. Dziś miejsce to ma charakter symboliczny i odwiedza go co roku wiele milionów turystów. Z Westerplatte przejechaliśmy do jednego z najmłodszych miast Polski, czyli do Gdyni.

Nasz spacer rozpoczęliśmy Skwerem Kościuszki, który już tętnił turystami. Weszliśmy na pokład żaglowca „Dar Pomorza” nazywanego  "Białą Fregatą". Został on zbudowany w roku 1909 i pływał po morzach i oceanach całego świata aż do roku 1982. Następnie zwiedziliśmy okręt wojenny „Błyskawica”, polski niszczyciel, wprowadzony do służby w Marynarce Wojennej w 1937 roku. Uczestniczył on w działaniach II wojny światowej od pierwszych do ostatnich dni walk w Europie, operując na Atlantyku, Morzu Północnym i Morzu Śródziemnym. Potem powróciliśmy do ośrodka i poszliśmy na już ostatni spacer nad morze, by podziwiać zachód słońca.

W piątek wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Trójmiasto zapamiętamy na długo, bo historia i nowoczesność współtworzą niezwykłą atmosferę tego miejsca. Może jeszcze kiedyś uda nam się tu wrócić.